MariaBlom

Direktlänk till inlägg 10 november 2014

Inspirerande kvällar med Gunde Svan och Malin!

Av Maria - 10 november 2014 22:50

 

Kvällarna med "I Huvudet på Gunde Svan" är fantastiska! Jag och Daniel har sett i pricip allihopa.
 Missat dom?  skynda in på Play och kika, de är suveräna!


De här människorna som man får följa är stora, framgångsrika och envetna idrottsikoner som kommit att bli legender. Gunde, som själv är en av de absolut härligaste och folkkäraste idrottsmän Sverige haft, gör en fantastik insats i programmet och bjuder både på sej själv och tillsammans med de andra stjärnorna lindar de in stora prestationerna i massor med skratt och känslor. Jag ser varje indrottare som en förebild. De visar hur tålamod, styrka, envishet och mod gör dom till nummer ett, och jag kan bara beudra de många medaljer och framgångar de nått, helt på sina egna sätt.

Jag blir själv otroligt inspirerad av deras ord och sätt att beskriva framgångarna på, vilket gör att jag själv blir ännu mer beslutsam om mina egna mål. Jag önskar att jag kunde få träffa en av de här människorna en dag, få fråga hur dom gjorde. Hur dom mötte motgångarna, och hur dom hanterade framgångarna. Hur dom gjorde när ingen såg, när ingen Tv övervakade och ingen kommentator pratade. Tänk att få uppleva deras entusiasm en dag, det skulle nog jag kunna leva på ett helt år och minnas hela livet!


Ikväll har jag tittat när Malin och Fiven tränat för Agneta, så det var dag nummer två med massa motiverande intryck. De gjorde ett kanonpass trots att Fiven visade tydligt i början att han var måttligt sugen på träning en regning Måndagskväll i November. Jag filmade och log de där 45 minuterna. Först lockade Agneta fram leendet med sina kommentarer när Fiven protesterade, sen satt leendet som klistrat när passet blev till ett superpass. De gjorde ett så bra jobb, och jag såg att det stod tre nöjda individer mitt i rudhuset när det var klart. Hon har en riktig pärla Malin!

Min Pärla har fått avmaskningsmedel ikväll efter ett Kollamasken test som visade en högre grad av parasiter. Inte så kul, men det syns inte på henne så veterinären trodde hon inte gått speciellt länge med dem. Jag kollar henne var 6.e månad, men var en månad sen den här gången. Tidigare har hon haft 0 epg.

Det är så skönt att ha riktigt bra koll på henne, och jag tycker de här kollamasken testen är värda varenda krona. Dels avmaskar man inte i blindo, och dels kan man ha en historik över sin häst och veta om de lätt drar på sej parasiter. 

Dessutom tycker jag det är viktigt att mottverka resistens hos parasiterna, och då måste alla hjälpa till.

Alltså, mer Kollamasken test och mer skärpta veterinärer som är benhårda när det gäller att skriva ut preparat!


Här kommer en härlig bild på Malin och Fiven från tidigare ikväll!

 

Sov gott!

//Maria



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 27 januari 2016 19:45


  Känner ni igen er?  Förväntningarna, planeringen, tankarna, målen och framförallt, den pirrande glädjen i magen.  Det är dags att börja klåttra ned årets säsong i kalendern och spika de viktigaste tävlingarna för året.  Än är det lite gles...

Av Maria - 26 januari 2016 20:56


  (Bild tagen i höstas)     Bättre sent än aldrig!  Idag har jag i panik äntligen kommit ihåg att köpa en ny almanacka. Telefoner i all ära, men när det gäller mej så är det bara en vanlig, tjock och gärna lite klumpig almanacka som gäller...

Av Maria - 21 januari 2016 18:10

Det har gått veckor med låga grader ute. Nu tänker ni "Ja, nu klagas det för att det är kallt. Sist hon gjorde ett blogginlägg var det november och hon längtade efter vintern". Jag ler lite och håller med er, man klagar lätt. Men just nu tycker jag ä...

Av Maria - 29 november 2015 15:38

Det kommer dagar som man verkligen inser hur mycket våra hästar betyder för oss, och hur fruktansvärt ont det gör i oss när de inte mår bra.  Senaste dygnen har varit kritiska för en väns häst och tillsammans har de kämpat mot klockan och tiden. Id...

Av Maria - 24 november 2015 18:19

     Det finns vissa anledningar till att absolut inte tycka om November. Lera, mörker och rusk.  Men så igår var det en fantastisk vinterdag med -8 grader och sol. Dagen bjöd på en härlig promenad med Kenzie och ett minst lika härligt pass i tö...

Presentation


Obotlig hästnörd med en liten stund över för läsning?
Välkommen till min blogg. En blogg skriven av en helt vanlig tjej med stora drömmar, beslutsam om målet och förhoppningsfull om vägen dit.

Gästbok

Blogginlägg

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Coco´s First Halo

     

   

Halo är ett SWB sto född Maj 2010

Bocelli-Amiral 

 

Jag köpte Halo som 2-åring 2012, då oinriden och grön. Det var kärlek vid första ögonkastet! 

Vi började vår resa ihop där och då.  Halo är en fantastisk häst, vän och tävlingskamrat som alltid har öronen spetsade, oavsett om det är tandläkaren som kommer eller om det är träning på gång. 

Hon är den som alltid vill vara i centrum för kel och hon oerhört snäll mot allt levande. Men lika lugn som hon är på marken, lika het kan hon vara i ridningen. Vissa dagar håller vi bara i hatten och försöker hänga med. Skulle Halo själv få bestämma skulle dagen kantas av träningar, pyssel, besök av trevliga hästmänniskor i alla dess former (helst hovlagaren) och bus i hagen. 

Halo är en på miljonen och kommer oavsett vad som händer alltid stanna hos mej. Förhopnningsvis kommer vi visa framfötterna på dressyrbanorna, om inte så hinner dom i alla fall se svansen ;) 


Ovido - Quiz & Flashcards