MariaBlom

Direktlänk till inlägg 23 september 2014

Tandkoll för Halo

Av Maria - 23 september 2014 21:28

Ledig dag, vilket oftast betyder att man har mycket att göra. Oftast massor med ärenden man aldrig hinner med när man arbetar hela dagar, så även idag. Idag var det häst (skräll!;)) som gällde. Under morgonen tömmkörde jag en fin kallblodsvalack som visade fina sidor, en häst jag tror kommer bli en superfin ridhäst för sin ryttare.

Hem för att byta om till varmare kläder och sen iväg för lite ärenden innan jag mellanlandade i ridhuset där Hanna och Lady trimmade lite. Där har vi också en såå fin häst, och det är såå kul att se!! En kexchoklad, en varm kopp choklad och lite prat innan jag fortsatte till Halo.


Vid halv två rullade hästtandläkaren Peter Edesberg in på ridskolans stallbacke. Fem hästar stod på tur för tandkoll och alla skötte sej väldigt fint!

Halo har ett litet litet hakbett, som jag redan visste om sedan tidigare tandkoll av Peter 7 månader tidigare. Glädjande nog verkar det som att det går att få bort det efterhand eftersom det är just så litet, håller tummarna!

Att se Peter arbeta med hästarna är helt otroligt! Hästarna står lugnt och stilla medans han slipar, grejar och lyser i munnen. Lösa, utan något som helst lugnande eller stegar. De verkar nästan gilla det, men jag antar att det är honom de gillar. Förutom en helt otrolig hästhantering så är han noga, duktig och förklarar allt han gör. Svarar på frågor och tar sej tid att disskutera både lösningar och problem som finns. Ska man välja en hästtandläkare finns det bara ett alternatvi för mej, och jag tror många håller med oavsett om man frågar de tvåbenta eller fyrbenta!  

Om 6 månader får jag fortsätta lära mej om hästens mun medan han gör en ny tandkoll, tills dess ska jag underhålla det Peter visade mej idag.


Och bara för att, i morse var det -4 grader och jag har frusit heeela dagen! I morgon bitti blir det nog vinterjackan på för jag avskyr att frysa och gör tyvärr det större delen av vintern. Äsch, den här vintern kanske blir annorlunda! Om inte annat ska jag investera i nya vinterkläder till stallet, många gånger om!
Fördelen är de där härliga passen på stora snötäckta fält en solig vinterdag med -5 grader och sol. Vi fokuserar på det ;)

//Maria & Halo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 27 januari 2016 19:45


  Känner ni igen er?  Förväntningarna, planeringen, tankarna, målen och framförallt, den pirrande glädjen i magen.  Det är dags att börja klåttra ned årets säsong i kalendern och spika de viktigaste tävlingarna för året.  Än är det lite gles...

Av Maria - 26 januari 2016 20:56


  (Bild tagen i höstas)     Bättre sent än aldrig!  Idag har jag i panik äntligen kommit ihåg att köpa en ny almanacka. Telefoner i all ära, men när det gäller mej så är det bara en vanlig, tjock och gärna lite klumpig almanacka som gäller...

Av Maria - 21 januari 2016 18:10

Det har gått veckor med låga grader ute. Nu tänker ni "Ja, nu klagas det för att det är kallt. Sist hon gjorde ett blogginlägg var det november och hon längtade efter vintern". Jag ler lite och håller med er, man klagar lätt. Men just nu tycker jag ä...

Av Maria - 29 november 2015 15:38

Det kommer dagar som man verkligen inser hur mycket våra hästar betyder för oss, och hur fruktansvärt ont det gör i oss när de inte mår bra.  Senaste dygnen har varit kritiska för en väns häst och tillsammans har de kämpat mot klockan och tiden. Id...

Av Maria - 24 november 2015 18:19

     Det finns vissa anledningar till att absolut inte tycka om November. Lera, mörker och rusk.  Men så igår var det en fantastisk vinterdag med -8 grader och sol. Dagen bjöd på en härlig promenad med Kenzie och ett minst lika härligt pass i tö...

Presentation


Obotlig hästnörd med en liten stund över för läsning?
Välkommen till min blogg. En blogg skriven av en helt vanlig tjej med stora drömmar, beslutsam om målet och förhoppningsfull om vägen dit.

Gästbok

Blogginlägg

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Coco´s First Halo

     

   

Halo är ett SWB sto född Maj 2010

Bocelli-Amiral 

 

Jag köpte Halo som 2-åring 2012, då oinriden och grön. Det var kärlek vid första ögonkastet! 

Vi började vår resa ihop där och då.  Halo är en fantastisk häst, vän och tävlingskamrat som alltid har öronen spetsade, oavsett om det är tandläkaren som kommer eller om det är träning på gång. 

Hon är den som alltid vill vara i centrum för kel och hon oerhört snäll mot allt levande. Men lika lugn som hon är på marken, lika het kan hon vara i ridningen. Vissa dagar håller vi bara i hatten och försöker hänga med. Skulle Halo själv få bestämma skulle dagen kantas av träningar, pyssel, besök av trevliga hästmänniskor i alla dess former (helst hovlagaren) och bus i hagen. 

Halo är en på miljonen och kommer oavsett vad som händer alltid stanna hos mej. Förhopnningsvis kommer vi visa framfötterna på dressyrbanorna, om inte så hinner dom i alla fall se svansen ;) 


Ovido - Quiz & Flashcards